گلایه تند خواننده زیر گنبد کبود به پوشش خوانندگان در کنسرتها/استفاده از این لباسهای عجیب و غریب برایم سوال است
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۵۲۳۶
خبرگزاری میزان- خواننده موسیقی پاپ گفت: کنسرت هایی برگزار می شود که جدا از کیفیت ضعیف شعر و اجرای صحنه، خوانندگان با لباس های بسیار عجیب و غریب اجرا می کنند که برایم برگزاری چنین برنامه هایی سوال است.
حمید غلامعلی خواننده موسیقی پاپ در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره نحوه برگزاری کنسرت های امروزی گفت: فضای عرصه موسیقی برای سبک من مناسب نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غلامعلی به دلایل فاصله اش از عرصه موسیقی طی این سالها پرداخت و افزود: این فاصله فقط از سمت من نبود بلکه برای بسیاری از خوانندگان و هم نسلان من روی داد. این فاصله در آرامش و به شکلی روی داد که خود ما هم متوجه نشدیم. کم کم سلیقه ها را با ترفندهای مختلف عوض کردند. ما نیز ناخواسته در این قضیه دخیل بودیم اما موضوع اصلی از طرف موجی در داخل بود که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و راحت شدن بسیاری از کارها در تغییر سلیقه ها تاثیرگذار بود.
وی ادامه داد: کسانی که مهارت کافی ندارند به دلیل سخت افزارها و نرم افزارهایی که در دسترسشان قرار گرفت وارد عرصه موسیقی شدند. شنونده نیز متاسفانه چون اطلاعاتی ندارد فکر می کند آن چه که بیشتر پخش می شود و در شبکه های اجتماعی بیشتری شنیده می شود حتما کار خوبی است، در نتیجه متاسفانه گرایش ها نیز به سطح این آثار تغییر پیدا کرد.
خواننده تیتراژ خاطره انگیز "زیر گنبد کبود" درباره وضعیت فعلی موسیقی توضیح داد: در وضعیت کنونی فاصله موسیقی خوب و بد زیاد است. در مقطعی موسیقی را با عنوان اثر متوسط و خوب می شناختیم اما در حال حاضر اثر را با عنوان خوب و بد میشناسیم. متاسفانه اثری که شکل ضعیف تری دارد به خاطر رنگ و لعابی که به ظاهرش داده می شود در بین جوانان و نوجوانان بیشتر شنیده می شود، در نتیجه موسیقی سطحی شده است.
غلامعلی با گلایه از وضعیت برگزاری کنسرتها اظهار کرد: برایم عجیب است که برخی خوانندگان فعلی با وجود اجرای ضعیف به راحتی کنسرت برگزار می کنند. کنسرت هایی برگزار می شود که جدا از کیفیت ضعیف شعر و اجرای صحنه، خوانندگان با لباس های بسیار عجیب و غریب اجرا می کنند که برایم برگزاری چنین برنامه هایی سوال است. فضای اصلی موسیقی از رسالت اصلی خود و هنری بودنش فاصله گرفته و به زرق و برق تبدیل شده است. وضعیت به شکلی شده که آثار خارجی نسبت به آثار خوانندگان کشورمان بسیار متین تر است.
خواننده "غریبانه" به تاثیر این نوع موسیقی و اجراها در زندگی و شخصیت افراد اشاره کرد و افزود: همان گونه که موسیقی در ادبیات افراد تاثیر گذاشته است در رفتار و زندگی آنان نیز تاثیر می گذارد یعنی متانتی که افراد باید داشته باشند کم کم تحت تاثیر بسیاری از این مسائل به تدریج سَبُک شده و از بین می رود.
غلامعلی درباره ارتباط فضای مجازی و تاثیر آن در موسیقی تصریح کرد: فضای مجازی صد در صد عامل وضعیت بد موسیقی امروز است. در حال حاضر تغذیه موسیقی از طریق فضای مجازی اتفاق می افتد در حالی که فضای مجازی می توانست در جهت عکس این موضوع و در جهت پیشبرد موسیقی باشد. دلیل این مسئله نیز این است که اهرم ها و شبکه های اصلی در اختیار کسانی است که تنها به مسائل مادی فکر می کنند، پول های هنگفت به دست می آورند و تعداد آنان هم هر روز در حال بیشتر شدن است و کاری نمی شود کرد.
این خواننده در خصوص آخریسن فعالیت های خود در عرصه موسیقی افزود: به تازگی قطعاتی را تولید و منتشر کرده ام که جدیدترین آن اواخر هفته گذشته نیز با نام "هزار شب" منتشر شد. قطعات دیگری آماده انتشار دارم که هنوز کامل نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در قطعه "هزار شب" با وحید مهراد آهنگساز و احسان افشاری شاعر همکاری کردم. در همکاری با اشخاص محدودیت قائل نیستم و با آهنگسازان مختلف اعم از جوان و یا قدیمی همکاری می کنم اما در آثار اخیرم با وحید مهراد همکاری کرده ام.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنری که لاکچری شده!
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی میرزاباقری ـ مسئله گرانی موضوعی نیست که کسی از آن خبر نداشته باشد و حتی پولدارها هم از وضعیت گرانی مینالند. هر روز یک کالایی گران میشود، یک روز گوشت، یک روز نوبت مرغ است، یک روز نوبت میوه و روز دیگر گرانی مسکن و. هر روز یک موضوع در اقتصاد ما مطرح و به چالش تبدیل میشود.
این گرانیها به فرهنگ هم رسوخ پیدا کرده و به کنسرتها هم کشیده شده است. بلیت کنسرتها از روزهای اول سال به حدود یک میلیون تومان هم رسیده و این سوال مطرح است که طی یک ماه گذشته مگر چه اتفاقی افتاده که بلیت کنسرت به صورت چراغ خاموش این همه افزایش قیمت داشته است؟
برگزاری کنسرت در بسیاری از جوامع امری رایج به شمار میرود و سالانه هنرمندان مطرح موسیقی در فصول مختلف سال در فستیوالها و یا تورهای کنسرت خود روی صحنه میروند؛ بدین ترتیب مردم میتوانند با حضور در این کنسرتها اوقات خوشی را تجربه کنند. هرچند که کنسرت رفتن حداقل در ژانرهای عامهپسند در سایر کشورها امری عادی به شمار میرود و کنسرت رفتن بجز در ژانرهای اپرا یا کلاسیک کالایی لوکس به شمار نمیآید، اما با بالا رفتن نرخ تورم، مردم عادی کمتر میتوانند در یک کنسرت شرکت کنند.
نکته تلخ ماجرا اینجاست که گرانیها وافزایش نامتعارف هزینهها از سبد فرهنگی خانوادههای ایرانی کاسته و بیشترین ضربه را به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرده و کنسرتهای چند صد هزار تومانی باعث شده خیلی از خانوادهها خط قرمزی دور اینگونه برنامههای فرهنگی و شاد بکشند. در حال حاضر ارتباط با موسیقی فقط با دانلود و شنیدن آهنگ از سایتهای رسمی و غیررسمی اتفاق میفتد و فقط کسانی که توانایی مالی دارند میتوانند به کنسرت بروند.
باید قبول کرد که کنسرت هم به کالایی لوکس و لاکچری تبدیل شده که دیگر همگان امکان استفاده از این شرایط را ندارند و افزایش قیمت بلیط باعث شده مخاطبان بالقوه کنسرتهاهرگز به مخاطب فعال بدل نشوند و نیز از مخاطبان بالفعل موسیقی کاسته شود که در دراز مدت به نفع هیچکسی نیست.
وقتی بلیت کنسرتی حدود ۹۰۰ هزارتومان باشد، یک خانواده چهار نفره باید سه میلیون و ۶۰۰ هزارتومان هزینه کند. با احتساب پایه حقوق یک کارمند یا کارگر مطابق با پایه دستمزد وزارت کار، این رقم یک سوم میزان حقوقشان است.
گران شدنی هر کالایی منجر به ریزش مخاطبان آن کالا یا خدمات است، اما مردم مجبورند خود را با این شرایط وفق دهند و خود را با این شرایط سازگار کند نه اینکه عادت کنند و افزایش قیمتها باعث حذف کالای فرهنگی از سبد خانوارها شده است.
به هر حال با توجه به شعار امسال امیدواریم حتی مردم در صحنه هنر هم دخیل شوند و حتی برگزاری جشنوارههای موسیقی هم به بخش خصوصی واگذار شود و ارگانها، بنیادها و سازمانهای مربوطه با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر انقلاب برای کمک به تولید آثار ارزشمند هنری قدم برداردند.
اگر هزینه فعالیتهای فرهنگی بالا رود و اگر سینما و موسیقی کشور تعطیل شود، چه چیزی از فرهنگ باقی میماند؟
البته همه تقصیرها را نباید به گردن قیمت بلیت کنسرت انداخت و باید فرآیند اقتصادی برگزاری کنسرتها هم اصلاح شود تا شاهد حضور همه اقشار جامعه در کنسرتها باشیم.
باید قبول کرد که کنسرتها تثیر بالایی در شادیبخشی دارند و باید پیش از هر چیزی برای ایجاد این شادی زیرساختهای اصلی مانند سالنهای مناسب ایجاد شود و سپس با حمایتهای دولتی نرخ قیمت بلیتها را کنترل کرد تا عامه مردم بتوانند حداقل سالی دو بار به کنسرت بروند و از شادیهای جمعی محروم نشوند.
انتهای پیام/